Tranen van woede, onbegrip en machteloosheid

Tot twee keer toe kreeg ik ze deze week. Tot twee keer toe veroorzaakt door mannen. Of beter gezegd, door hoe mijn beeld van mannelijkheid, en daarmee het beeld wat ik heb van mezelf als man werd geraakt en uitgedaagd.

De laatste tranen kwamen gisteravond. Tranen van woede, onbegrip en machteloosheid. Het nieuws kwam tot mij dat 15 jongens in Spijkenisse een machteloze tiener zwaar hebben mishandeld. Zeker nog eens 10 jongens keken toe en deden niets, behalve filmen. Social media ontploft, met name door mensen die voor eigen rechter willen spelen. De daders ‘terug willen sturen naar hun eigen land’ of ouderwets ‘op de Dam willen ophangen’, waren in diverse vormen veel geschreven reacties.

Mijn eerdere tranen werden veroorzaakt door de nieuwe commercial van Gillette. Waar het bedrijf voorheen in reclames een zeer eenzijdig en in mijn ogen destructief beeld van mannelijkheid liet zien, kiest het nu voor een andere weg. Geen mannen meer die louter succesvol zijn, geweldige sportprestaties leveren, competitief, altijd lachen en enkel harmonie ervaren in hun relaties. Mannen die simpelweg worden neergezet als ‘perfect’. Maar ruimte voor pijn, verdriet, het onderdrukken van vrouwen, pestgedrag en seksueel geweld.

Op de website beschrijft Gillette dat ze erkennen hoe ze als merk decennia lang hebben bijgedragen aan het voeden van het schadelijke stereotype over hoe een echte man zou moeten zijn. Een beeldvorming die zeer schadelijk is voor menig man. Het moeten voldoen en het tegelijkertijd niet kunnen voldoen aan deze verwachting kan resulteren in depressieve, zelfhaat en zelfs zelfmoord. Of tot boosheid en geweld richting anderen. Zoals we hebben gezien in Spijkenisse.

De online wereld ontplofte. Boze mannen die hun scheermessen van Gillette weggooien en na 30 jaar overstappen naar Wilkinson. Mannen die terugverlangen naar ‘the good old days, when men were men’. Mannen die zich blijkbaar keihard aangesproken en (persoonlijk) aangevallen voelen. Of de commercieel ‘offensief is richting mannelijkheid’ laat ik aan eenieder om te beoordelen.

Wat de reden is waarom mannen massaal in de aanval en verdediging gaan heeft Rob in onze vorige blog uiteengezet: Het (scheer)mes van Gillette snijdt aan twee kanten

Het bedrijf Egard reageerde met een video, waarin ‘goede’ kwaliteiten van de man werden benadrukt en mannen in beeld werden gebracht die uitdagingen ervaren in de maatschappij. De CEO van Egard licht dit toe met het statement ‘I think masculinity can be beautiful’. En daar ben ik het roerend mee eens. Het filmpje raakt me. Enerzijds omdat het de mooie kanten van mijn mannelijkheid laat zien. Anderzijds omdat het me confronteert met mijn grootste angsten; niet mee kunnen in deze (harde) maatschappij, machteloos aan de zijlijn staan en een drop-out te zijn in deze wereld.

Wat raakt de commercial van Gillette in mij? Het confronteert me met mijn eigen gevoelens. Gevoelens van niet mannelijk genoeg zijn, niet goed genoeg zijn, niet welkom zijn, nutteloos zijn en gek gevonden worden. Het confronteert me ook met een geconditioneerd gedachtegoed wat ik zelf kan voelen richting vrouwen. En het confronteert me met mijn eigen (oude) gedrag. Want ook ik ben over grenzen gegaan, heb gepest en ben er verantwoordelijk voor dat een ander zich weleens niet veilig heeft gevoeld. En daar schaam ik me voor. Gedachten en gevoelens waarvan ik niet twijfel dat de ‘boze mannen’ ze ook kennen. En waarvan ik weet dat de jongens in Spijkenisse ze ook kennen.

Wat hebben wij mannen te doen? Naar mijn mening andere mannen uit te nodigen met al hun gevoelens en emoties. De mooie kanten in elkaar in het licht zetten. En de donkere kanten in onszelf en bij elkaar verwelkomen. De pijn, het verdriet, de boosheid en de onzekerheid. Maar ook de schuld en de schaamte. Want wat zitten wij mannen daar vol van. Wat ben ik benieuwd wat er leeft bij de ‘daders’ van Spijkenisse. Wat hebben ze gemist? Een vader, liefde, stabiliteit? En waar verlangen ze naar? Liefde, erkenning? Ik keur hun gedrag volledig af. En als ik kijk naar wat er nodig is om dit in de toekomst te voorkomen, denk ik dat de nieuwe Gillette reclame en het filmpje van Egard vele malen meer bijdragen dan de oude ‘Man Code’ die de ‘boze mannen’ in stand willen houden. 

‘Men need to hold other men accountable’, zegt een man in het Gillette fimpje. Ja, ook dat! Wij mannen hebben elkaar te zien en te steunen. En we hebben elkaar te wijzen op ons gedrag. ‘Boys will be boys’. Daar mogen wij mannen ons niet langer achter verstoppen. ‘Boys should be held accountable for their actions’. Dat is waar we naartoe hebben te gaan.

 
Pieter SchopComment